niedziela, 27 marca 2011

Porsche 917 - "najwspanialsze auto wyścigowe wszechczasów"

W oczekiwaniu na debiut nowego bolidu AMR-One w ILMC postanowiłem przybliżyć inne, najbardziej charakterystyczne chyba auto wyścigowe w kultowych pomarańczowo-błękitnych barwach, do którego osiągnięć mają nadzieję  zbliżyć się konstruktorzy Prodrive i Aston Martina. Poniższy tekst poświęcony jest kultowemu bolidowi który jest ważną częścią historii sportów motoryzacyjnych a w latach swojej świetności zdominował wyścigi wytrzymałościowe z serii Le Mans i godnie zastąpił Forda GT w barwach marki Gulf. Gdy pod koniec lat 60-tych FIA wprowadziła zmiany w przepisach dotyczących wyścigów dopuszczając do zawodów bolidy o pojemności 5 litrów Porsche opracowało jeden z najlepszych samochodów wyścigowych wszechczasów - Porsche 917. Dwunastocylindrowy boxer o pojemności 4,5 litra osiągał 100 km/h już po 2,3 sekundach i prędkość maksymalna 390 km/h przy 580 koniach mechanicznych. Niewątpliwą zaletą tego bolidu było zastosowanie aluminiowej ramy o masie zaledwie 52 kg. Auto o takiej charakterystyce było niemal skazane na sukces. W trakcie trzech sezonów w latach 1969-1971 Porsche 917 ścigało się w 21 zawodach  wygrywając 14 razy i ustanawiając rekordy które długo czekały na pobicie - maksymalna  osiągnięta prędkość 396 km/h czy też średnia ilość okrążeń i  średnia prędkość z 1971 roku została pobita dopiero przez Audi R15 w 2010 roku. W roku 1970 Porsche 917 (nr 23) zwyciężyło po raz pierwszy w klasyfikacji generalnej wyścigu 24 godziny Le Mans praktycznie miażdżąc rywali. W 1971 roku również zdominowało wytrzymałościowe wyścigi samochodowe. Załoga dr.Marko/van Lennep w Porsche 917 K (nr 23) zwyciężyła w Le Mans ustanawiając na długie lata wspomniany rekord średniej prędkości - pokonując 5335,16 kilometra ze średnią prędkością 222,30 km/h. Zapewne 917K zwyciężałoby jeszcze latami, jednak na przeszkodzie stanęła FIA, która w dobie kryzysu paliwowego z lat 70 wprowadziła limit pojemności silnika wynoszący 3 litry co dyskwalifikowało 917. Po tej zmianie przepisów Porsche wystawiało wersję 917/30 już tylko w serii Can-Am gdzie moc tych potworów sięgała 1100 KM.